Umbrella Virtual Corporation

A katonai szimuláció új csúcsfoka

AERODINAMIKA



aerodinamika
(szuperszonikus aerodinamika)

A légáramlás és a levegőben történő mozgás tudománya. 
Más 
gázokra is alkalmazható, és része az általánosabb érvényű hidrodinamikának.


Az aerodinamikai elvek megmagyarázzák a repülés jelenségét. 
A 
repülőgép szárnyának alakja és irányítottsága (görbült felső felület, lefelé döntött szárnyhelyzet) következtében a szárny fölötti levegő gyorsabban halad, és így alacsonyabb nyomású (a Bernoulli-törvény következtében). 
A 
nyomáskülönbség felhajtóerőt biztosít. Az így nyerhető felhajtóerő növekszik a szárny hosszúságával (fesztávolságával), de csökken a repülési magassággal. 
A 
repülőgép mozgása a levegőben olyan erőt kelt, ami fékezőleg hat. Ez a közegellenállás, ami függ a repülőgép méretétől és alakjától. 
A 
repülőgép felülete mentén a súrlódás hátráltatja a légáramlást; az így létrejövő fékezőhatás a súrlódási közegellenállás. Ez felmelegedést okoz, ami néha szélsőségesen nagy mértékű lehet, mint pl. az űrjárművek visszatérésénél. A súrlódásból eredő veszteségek növekednek a szárnyfelület és a sebességnövekedésével és csökkennek a repülési magasság növekedésével.

A hang terjedésisebessége (Ma=1, kb. 331,5 m/s) fölötti sebességeknél a levegőt már nem lehet összenyomhatatlannak tekinteni, és így más szabályok lépnek érvénybe, ezeket tárgyalja a szuperszonikusaerodinamika. 
A 
hangsebesség elérésekor a repülőgép átlépi a "hanghatárt", ami a közegellenállás rendkívüli növekedésével jár együtt. 
A 
szuperszonikus légellenállást csökkenteni lehet vékony, hátrafelé hajtott szárnyakkal, amely a katonai vadászgépekre jellemző. 
A 
hangsebesség átlépésekor a repülőgépek hangrobbanásokat keltenek; ezek a gépet körülvevő levegőben keletkező nagy sűrűségű lökéshullámok, amelyek azért jönnek létre, mert a repülőgép megelőzi sajáthanghullámát, miközben új hanghullámokat is kelt.

A légi járművekre ható közegellenállás megnöveli az üzemanyag-fogyasztást. 
Az épületek és a hidak a 
szél hatására kilenghetnek. 
Ezek a hatások - amelyeket figyelembe kell venni a tervezéskor - minimalizálhatók a légáramlás felől nézett alak helyes kialakításával. A szélcsatornák lehetővé teszik, hogy a méretarányosan kicsinyített modelleket szimulált légköri jelenségeknek tegyék ki, és így a tervezett forma aerodinamikai tulajdonságai meghatározhatók. Különösen fontosak a rendellenes légáramlási jelenségek, pl. a 
turbulencia és az örvények.

Hidrodinamika



 

folyadékok és gázok mechanikája 
(hidrodinamika)


Fluid fázisú anyagok mechanikájával foglalkozó tudomány. 
hidrosztatika és a hidrodinamika a nyugalomban lévő, illetve a mozgó folyadékok (bizonyos feltételeknek eleget tevő gázok) tudománya. 
Az 
aerodinamika a gázok, elsősorban a levegő áramlását vizsgálja. 
folyadékokra és gázokra jellemző sűrűségük (tömeg per térfogat) és kompresszibilitásuk (összenyomhatóságuk), amely igen nagy a gázok, de lényegében nulla a folyadékok esetében. 
folyadékok és gázok a bennük lévő tárgyakra nyomást gyakorolnak, amelynek nagysága adott mélységben független az iránytól. Súlytalanságban a folyadékok és gázok nyomása a tartály minden pontján azonos. 
folyadékokba és gázokba merülő tárgyakra felhajtóerő hat. 
viszkozitás az anyagnak az áramlással szembeni ellenállását, pontosabban a belső súrlódását méri. Az ideális folyadékok viszkozitása és kompresszibilitása nulla.
folyadékok és gázok nyomásával (különösen a légnyomással) kapcsolatos korai elméletek Evangelista Torricelli itáliai fizikus nevéhez fűződnek. Nyugvó folyadékokban és gázokban a rájuk gyakorolt nyomásminden irányban gyengítetlenül terjed és gyengítetlenül hat a tartály alakjától függetlenül annak falára is. Ez az úgynevezett Pascal-törvény (Blaise Pascal, francia matematikus mondta ki 1653-ban), amelyen a hidraulika alapul.
Az 
áramlás a folyadékok és gázok rendezett mozgása; jellemzője az áramerősség (az áramlási cső keresztmetszetén másodpercenként áthaladó folyadék vagy gáz tömege). 
A kontinuitás elve azt mondja ki, hogy összenyomhatatlan 
folyadékok esetében az adott csőhálózatba időegység alatt befolyó folyadék mennyisége azonos az időegység alatt kifolyó folyadék mennyiségével. 
folyadékok és gázok áramlásával kapcsolatos korai elméletek Daniel Bernoulli svájci matematikus nevéhez fűződnek (Bernoulli-törvény). 







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 5
Heti: 15
Havi: 67
Össz.: 14 093

Látogatottság növelés
Oldal: Egy kis elmélet
Umbrella Virtual Corporation - © 2008 - 2024 - umbrellavirtual.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »